opdrachten
Spaarnelanden Haarlem

Spaarnelanden Haarlem

Hieroo Amsterdam | Projectmanagement
Als projectmedewerker bij het klant en innovatieteam van Spaarnelanden Haarlem heeft Ian bijgedragen aan de livegang van een pilotdienst voor afvalverwerking.

Achtergrond 
Spaarnelanden NV kom je overal tegen in Haarlem en omstreken, te vinden in wijken, parken, op straten, in parkeergarages en zelfs tussen de bomen en struiken. De missie van Spaarnelanden is het handhaven van netheid, veiligheid en bereikbaarheid in de gemeenten Haarlem en Zandvoort. De taken van Spaarnelanden zijn divers en omvatten alle aspecten die nodig zijn voor een moderne stad, variërend van afvalbeheer tot groenvoorziening en onderhoud van straatmeubilair. In Haarlem heeft Spaarnelanden verschillende afdelingen die elk verantwoordelijk zijn voor specifieke operationele taken. Een van deze afdelingen is Klant & Innovatie, die zich bezighoudt met het vinden van innovatieve manieren om de dienstverlening van Spaarnelanden in de gemeente te verbeteren.

Vraag
Ian kreeg de opdracht om gedurende een korte periode deel uit te maken van het innovatieteam van Spaarnelanden. Het voornaamste doel was om een pilotdienst voor afvalverwerking succesvol te lanceren. In een specifieke wijk in Haarlem moest een nieuwe methode voor afvalinzameling worden geïntroduceerd als onderdeel van een pilotproject. Dit omvatte het ophalen van GFT- en PBD-afval met behulp van kleine elektrische voertuigen. Op het moment dat Ian de opdracht kreeg, moesten er nog veel zaken worden geregeld voor de start van de pilot, en dat allemaal binnen een tijdsbestek van 1,5 maand.

Aanpak
Aangezien afvalinzameling een nieuw terrein was voor Ian, heeft hij zich snel en efficiënt ondergedompeld in de dienstverlening en de opzet van de nieuwe innovatieve pilot. Samen met de projectleider heeft Ian bepaald welke onderdelen van het project hij zelfstandig kon oppakken, om zo de meest waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan een succesvolle lancering. Deze taken omvatten het testen van de bewonersapplicatie voor de pilotdienst, het opzetten van een incentiveprogramma voor bewoners die deelnemen aan de pilot, bewonerscommunicatie en communicatie met Mkb’ers in het pilotgebied.

Resultaten
De werkzaamheden die Ian heeft uitgevoerd hebben bijgedragen aan dat de pilot dienst volgens planning heeft kunnen starten:

  • Hij begeleidde het testproces van de applicatie, waardoor deze direct aan het begin van de pilot operationeel was.
  • Het opzetten van het incentiveprogramma heeft bewoners gestimuleerd om deel te nemen aan de pilotdienst.
  • Ian organiseerde een huis-aan-huisactie waarbij meer dan vijfhonderd huishoudens in drie avonden werden bezocht om hen te informeren over de pilotdienst.

Dankzij deze inspanningen kon de pilotdienst volgens planning van start gaan. 


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites