GVB
Hieroo Amsterdam | ProjectmanagementAchtergrond
In de strategie van GVB staat de reiziger centraal. De vervoerder zorgt er al ruim honderd jaar voor – voorheen Gemeentevervoerbedrijf – dat de reiziger van A naar B komt. Of de reiziger nu de bus, metro, tram, of het pondje (Amsterdams voor veer) pakt, de reiziger komt altijd aan op bestemming. GVB is onlosmakelijk verbonden met Amsterdam en beweegt daarom met de stad mee. Met ongeveer 5000 medewerkers is GVB een van de grootste werkgevers in Amsterdam. Het is daarom ook belangrijk dat processen voor deze medewerkers goed verlopen.
Vraag
Vanaf 1 januari 2026 is het niet meer mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen binnen Nederland. Nieuwe medewerkers van GVB kunnen na 1 januari 2025 geen toegangspas in zijn huidige vorm (de OV-chipkaart) meer krijgen. Daarnaast is het toegangscontrolesysteem (TCS) niet meer houdbaar en kost de huidige situatie veel tijd en geld. Het is van belang dat er snel naar een alternatief gezocht wordt.
Daarnaast is het doel van de digitalisering van post en archief om een oplossing te zoeken op het gebied van inkomende post om ervoor te zorgen dat deze op een AVG-proof en efficiënte wijze bij de juiste ontvangers binnen GVB terecht kan komen én post, documenten en beleidsstukken veilig en digitaal opgeslagen kunnen worden.
Resultaat
De gewenste eindsituatie bestaat uit een nieuwe bedrijfspas, een toekomst vast TCS en het realiseren van een datakoppeling tussen een HR- en IT-systeem. Daarnaast is het verwachte resultaat dat post voor GVB digitaal binnenkomt en op een veilige manier verdeeld en opgeslagen wordt.