Utrechtse Uitdaging
Hieroo UtrechtAchtergrond
Om verbinding te leggen tussen MVO-bedrijven en maatschappelijke organisaties organiseert de Utrechtse Uitdaging diverse activiteiten. De insteek van deze -activiteiten is het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Bij deze activiteiten ontmoeten, inspireren, stimuleren en activeren de deelnemende partijen uit Utrecht elkaar om de directe leefomgeving een stukje mooier te maken. De bedrijven en maatschappelijke organisaties helpen elkaar verder middels gesloten beurzen in ruil voor een tegenprestatie. De Utrechtse Uitdaging maakt deel uit van de overkoepelende organisatie de Nederlandse Uitdaging.
Vraag
Het specifieke vraagstuk voor de Hieroo consultants luidde als volgt: ”Hoe kan de Utrechtse Uitdaging zich sterker positioneren als dé sociale makelaar van Utrecht?” De opdracht was om een visueel vormgegeven rapportage op te leveren, met daarin aanbevelingen waardoor de Utrechtse Uitdaging haar doelstelling in de toekomst nog beter kan bereiken.
Aanpak
De adviesopdracht bestond uit vier fases. Allereerst een planfase, waarin het precieze vraagstuk en de deliverables werden vastgesteld. Vervolgens de onderzoeksfase, waarin zoveel mogelijk informatie werd verzameld om het advies op te baseren. Dit gebeurde op basis van intern onderzoek, deskresearch en interviews met 20 Utrechtse organisaties (potentiële aanbieders, potentiële vragers en andere stakeholders). Daarop aansluitend volgde de schrijf-en implementatiefase. – In deze fase van het project hebben we onze aanbevelingen, volgend uit de interviews, geclassificeerd in een prioriteitenmatrix (impact x effort). Een aantal van aanbevelingen hebben in deze fase ook uitgewerkt. Na elke fase was er een moment van afstemming met de Utrechtse Uitdaging om gezamenlijk de volgende stap (inhoudelijk) te bepalen. Na ruim twee maanden werd de adviesopdracht afgerond en het project overgedragen.
Resultaat
Er is een visueel rapport opgesteld met daarin bruikbare bevindingen en uitwerkte ideeën die de positionering van de Utrechtse Uitdaging verbeteren, o.a.:
- Bevindingen van de stakeholderanalyse op het gebied van MVO, SROI en de SDG’s. Gedurende het onderzoek is gesproken met organisaties uit het bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld, alsook de gemeente Utrecht. Tevens is er informatie opgehaald over de ervaringen van deze stakeholders met de Utrechtse Uitdaging, en wat hun wensen en behoeften zijn (kansenanalyse).
- Een visueel ontwerp die de diverse mogelijkheden tot samenwerking met de Utrechtse Uitdaging in één oogopslag weergeeft, alsmede een voorstel gedaan voor nieuwe lidmaatschapsbedragen.
- Een overzicht van jongerenafdelingen van bedrijven in Utrecht als onderdeel van de nieuwe marketingstrategie van de Utrechtse Uitdaging.
- Een duidelijk intake-stappenplan voor aanvragen van stichtingen ontwikkeld.
- Een concrete opdrachtomschrijving voor een stagiair/studieproject opgesteld om de Utrechtse Uitdaging in de toekomst te komen versterken, alsmede connecties binnen de onderwijssector in kaart gebracht om dit proces in gang te zetten.
- Een social media format ontwikkeld om succesverhalen te laten invullen en delen door de aangesloten organisaties die gebruik maken van de diensten van de Utrechtse Uitdaging.
Ten slotte willen wij graag de Utrechtse Uitdaging bedanken voor deze mooie opdracht. De organisatie is een geweldig initiatief met een groot netwerk binnen het Utrechtse.